måndag 10 november 2008

Risken med empire-modeller.

När 40-talisterna nu börjat gå i pension har gruppen "hurtiga, pigga pensionärer utan självbild om pensionär" blivit betydligt större. Och problemet med vem man bör erbjuda sittplats på kommunala färdmedel likaså. Om man inte tycker att man är en tant eller farbror utan fortfarande hänger med, då vill man troligtvis inte få sin ålder kastad i ansiktet varje gång man åker buss. Ett delikat problem.

Imorse hände dock följande mig:

Det var ganska fullt på tunnelbanan och jag stod inklämd i ett hörn. Bredvid mig stod en liten tant som med en marginal på åtminsone 15 år passerat pensionsåldern. Jag tyckte att någon kunde resa sig och låta henne sitta men när det blev en plats ledig insisterade hon istället att jag skulle ta den.

Vilka, förutom åldringar, bör man låta sitta på tunnelbanan?

Det här, mina vänner, är risken med en kappa i empire-modell,en modell som även är känd som barn-i-magen-modellen eller buffé-modellen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, det var ju åtminstone artigt av henne! När jag var höggravid råkade jag ut för människor som rusade förbi mig för att få den sista platsen på bussen, folk som stod upp på hållplatsen men satte sig ner när de såg mig komma... Huff - stockholmare kanske är trevligare än skåningar eller nåt?

Anonym sa...

Nähä!? Är du säker på att det var därför hon erbjöd platsen? hon kanske bara tyckte att du såg trött ut. när jag flög från Aten i somras var det en kvinna bakom mig som hade blivit tillfrågad i säkerhetskontrollen om hon var gravid :)