onsdag 5 november 2008

Tvärbaneminuter

Idag skriver DN om hur dålig tvärbanan är och SL och Veolia har naturligtvis ingen aning om att det är några problem.

Jag åker tvärbanan nästan varje dag. Och den är aldrig i tid. Aldrig någonsin. De ökända SL-minuterna har ynglat av sig i de ännu värre tvärbaneminuterna.

Ibland försvinner även hela tåg, man kan ha stått och väntat och följt skyltarnas nedräkning till 1 minut, till 0 minuter kvar, bara för att plötsligt se att det nu är 8 minuter till nästa tåg. Och om man då ringer och frågar SL vad som har hänt, kan de oftast inte ge något besked alls.

Det verkar även som om ingen tänkte på att belastningen skulle öka enormt när pendeltågsstationen i årstaberg öppnade. Där blir tvärbanan ofta försenad och stående för att så många ska på och av. Det gör dessutom att bussarna som ska till/från årstaberg får vänta och blir försenade för att de inte kan köra över spåren.

Vissa jag känner tar till taktiken att aldrig titta på nedräkningen och på så sätt aldrig känna sig stressad över hur dåligt tvärbaneminuterna överensstämmer med verklighetens minuter, andra knyter näven i byxfickan. Jag förvandlas till rättshaverist och vill ringa SL:s kundtjänst och fråga vad faaan som är fel, varje dag. Men jag gör inte det, för jag vet att det inte är deras fel att tvärbanan är sen. Jag ringer dem högst en gång i veckan...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är därför vi har så många nöjda kunder. Måga orkar inte klaga.
Ibland kommer man sent till en hållplats och tvingas lämna kunder kvar på plattformen pga att det är så fullt. Ju fullare vagnarna är ju senare blir man.
Förnekelse är ordet i Veolias mun idag.
Förare tvärbanan

Anonym sa...

För att travestera gamle Winston: ” aldrig i historien har så många fått vänta så länge på så få spårvagnar”

ivar sa...

Bara åkt tvärbanan varje dag i dryga 3 år, vet fortfarande inte när tågen går på morgonen :) Glädjer mig att höra att det inte är till någon nytta ändå!