onsdag 12 november 2008

Veckans retrofakta

När jag gick på dagis minns jag det som oerhört viktigt att vi skulle lära oss att själva skala våra kokta potatisar innan vi började skolan. Det måste på något sätt ha stressat mig, eftersom jag minns det. Kanske var jag väldigt dålig på det eller så var det känslan av att behöva ta i brunsåskladdiga potatisar som gjorde att minnet har etsat sig fast. Nuförtiden träffar jag ytterst sällan på oskalade kokta potatisar som inte är färskpotatis. Så det verkar som att den kunskapen inte var kritisk för mitt vuxenblivande.

Det var egentligen inte det jag ville berätta om, så vi går raskt vidare till 80-talsspelet Duck Hunt. Ni minns, nintendospelet där man med en orange pistol sköt mot ankor och om man missade blev man utskrattad av världens mest illojala jakthund? Det som har fängslat mig med Duck Hunt är inte själva spelet utan pistolen och eftersom jag inte är naturvetare och därför inte har läst mer fysik än "hur man bygger ett högt torn med ärtor och tandpetare" (eller var det i tekniken) har jag aldrig fattat hur den fungerar. Nuförtiden behöver man ju dock inte kunna någonting, man slår bara upp det på Wikipedia.

Och vad lärde jag mig om pistolen? Hur kan man skjuta mot teven och spelet fattar om man träffar ankan eller inte? Jo, det är inte pistolen som sänder ljuset, det är teven! Ankorna skickar iväg ett ljus och pistolen har en sensor som känner av det och då har man träffat. Tyvärr betyder detta även att man inte kan spela Duck Hunt annat än på en tjockteve, det fungerar inte med LCD eller plasma.

4 kommentarer:

Elise sa...

Det låter lite läskigt faktiskt.

Amanda sa...

När jag jobbade på Bokia kom det ibland en tant och handlade som var livrädd för varuskannern. Det är farligt med ljus...

Philip sa...

Det här grubblade jag också på mycket i tiderna. Duck Hunt var ett fantastiskt spel, jag skulle gärna skaffa det till mina egna barn om vi inte hade lite vapenissues just nu.

Gealach sa...

Jag minns att jag tyckte det där med oskalade potatisar var väldigt konstigt när jag började skolan. Hemma skalade mamma potatisen innan den kokades, för att man inte skulle behöva sitta och kladda vid bordet. Jag hade väldigt svårt för det.