onsdag 3 december 2008

Lucka #4

Romanen som dagens citat är hämtat ur belönades med Havmannpriset, och låter julhelgen utgöra fonden för ett familjedrama i norénklass. Vi söker den norska författaren.

”När jag för första gången hade tänkt tanken att det var möjligt att fira jul för oss själva och slippa de tunga, inflammerade dagarna, få göra på vårt sätt, då gick det upp för mig att det faktiskt var möjligt, att jag hade ett val, ett val som hade med allt att göra, inte bara julen, att jag faktiskt kunde säga nej till något jag inte ville, det att jag över huvud taget kände att det var något jag inte ville, när allt det gick upp för mig, hade det varit en otrolig lättnad, jag hade känt mig så mäktig, som om jag stod med ena knäet på scootersätet och körde ut över vidderna.”

Inga kommentarer: