måndag 9 februari 2009

Blond och blondare


För övrigt måste jag ju passa på att rekommendera Romy & Michele. En del människor får ett fånigt lyckligt leende när man nämner Dum och dummare - jag har aldrig varit en av dem, inte ens som tonåring när jag fortfarande skrattade åt Våra värsta år. Allvarligt, det finns så många bättre blondinfilmer, Romy & Michele är bara en av dem. Här är min topp tre:

1. Legally Blonde
Den här filmen kan ha influerat mig mer än jag vill erkänna. Reese Witherspoon gör den bästa smart-blondin-som-verkar-dum-för-att-hon-är-smart-nog-att-vara-ytlig-i-en-ytlig-värld-rollen som världen skådat sedan Clueless.

2. Romy & Michele
Den ultimata - det vill säga mest rosa - high school-filmen. Två sublimt bombade semiblondiner åker på skolåterförening för att imponera på gamla klassen med sina fantastiska nya jag. En superb kombination av brist på självinsikt, underskattade skådespelerskor (Mira Sorvino, Lisa Kudrow, Janeane Garofolo) och högklassig dialog:

Michele: Remember the prom? You got so thin by then.
Romy: Oh, I know. I was so lucky getting mono. That was like the best diet ever.

3. Dude, Where's My Car?
Jesse och Chester är inte bara dumma, de röker på för mycket också. Så mycket att de inte kommer ihåg var de ställde sin bil igår. Medan de försöker rekonstruera gårdagens festkvällsbana växer filmen till en Memento för nördar med humor. Det vill säga en lite bättre Memento. Se även: Bill & Ted's Excellent Adventure och Wayne's World.

2 kommentarer:

Amanda sa...

Ah, Legally Blonde! Det var mycket nära att jag började på juristlinjen bara för att jag sett för mycket Legally Blonde. Som tur var besinnade jag mig.

Anonym sa...

Haha! Jag älskar också Legally Blonde. Fast jag började nog på juristlinjen mest pga Miranda Hobbes i SATC, love her!