tisdag 17 februari 2009

Matblogg: strömming

Ikväll har jag lagat stekt strömming till middag. Det var min absoluta favoriträtt som liten och det är fortfarande något av det godaste jag vet. Strömming är dessutom en fisk man får äta mycket av, den är inte hotad av utfiske och såvitt jag vet transporteras den inte runt halva jorden innan den hamnar på matbordet. På Willys och Hemköp finns ett ekologiskt märke med frysta strömmingsfiléer som kostar 15 kr för 300g. Vilket kap!

Först blandar man mjöl och ströbröd med lite persilja och salt, sedan lägger man fileérna med skinnsidan nedåt i blandningen, lägger ihop dem två och två och steker med ganska mycket smör 3-4 minuter på var sida.



Tyvärr slutade min mobilkamera att fungera när de var färdiga, men de blev fantastiskt goda!

Här kan man läsa mer om olika fisksorter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var har du fått tag i den skruttmobilen? ;)

Kan inte minnas om jag NÅGONSIN smakat strömming... tror minsann jag ska bjuda in mig själv på middag hos experten någon dag!

Amanda sa...

Jag tror att den tappade kontakten med minneskortet precis när jag skulle fota.