tisdag 17 november 2009

It's beginning to look a lot like christmas, om man kisar ordentligt


Redan för någon vecka sedan konstaterade vi på Total Eclipse att Åhléns hade sitt julpynt uppe - och ena halvan av kollektivet firade genom att köpa en julröd höstkappa.

Att tidigarelägga julpyntandet är förstås det mest effektiva, men samtidigt uppenbart desperata, sättet att ignorera att det är november. Genom att hänga en julstjärna i fönstret döljer man helt enkelt effektivt de horribla nyanserna av grått som dominerar det där hemska "utomhus" som man försöker att undvika att vistas i så här års.

Utöver pynt kan jag rekommendera glögg och julmusik som de bästa kamraterna i kampen mot månaden vars namn jag från och med nu inte tänker nämna. Samtidigt är julmusik riskabel, när den är som bäst riskerar den att bli sentimental och sorglig, och motverka den livsviktiga fasaden av peppighet. Som när Michael Jackson sjunger Little Christmas Tree. Eller Judy Garland "Have yourself a merry little christmas". Ja, vilken barnstjärna som helst som sjunger julmusik egentligen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vi väntar med spänning på Total Eclipse julkalender, för det kommer väl en i år också? /Matte

Amanda sa...

Här är vi på hugget!

Jag åt säsongens första lussebulle idag.

Elise sa...

Ha, jag åt säsongens första förra veckan.

Anonym sa...

Första Semlan är avklarad!/Matte

Amanda sa...

Semla åt jag redan i september!