söndag 21 februari 2010

If spring can take the snow away



"Är det rimligt med en meter snö?" frågar sig Amanda i förra inlägget. Som tur är finns ju SMHI där för att svara på alla våra väderrelaterade frågor, som "Är inte våren ovanligt sen i år?" De framhåller att det är viktigt att skilja mellan den personliga upplevelsen av vad som är vår, och den fysikaliskt observerade temperaturen: "Enligt den meteorologiska definitionen når våren sydligaste Sverige för det mesta i början av mars, och i slutet på månaden har den nått upp till södra delarna av Svealand." Grym läsning, vi får helt enkelt inse att det är bit kvar till det här, och ännu en bit till det här.

5 kommentarer:

Amanda sa...

För att visa att SMHI har fel och att jag har rätt har jag försökt hitta fotografier och dagboksanteckningar från 22/2 tidiagre år. Tyvärr har jag än så länge misslyckats med att hitta något som säger nåogot om vädret men jag ger inte upp!

Elise sa...

Ni kan ju båda ha rätt - fast du vet, du på ett subjektivt och de på ett objektivt sätt?

Amanda sa...

Att -23 i slutet av februari iaf är onormalt tycker jag mig finna stöd av i statistiken som säger att normalintervallen för februaris temperatur är mellan -5 och -1.

Anonym sa...

Hej Elise!

Jag undrar när din nästa bok är planerad för utgivning. Jag syftar på det manus som du för några månader sedan kommenterade i bloggen med att du överlämnat till din "bästa läsare" för ett utlåtande. Nå, när kommer boken?

Ps. Några planer på att återuppliva Otidskrift.se? Ds.

Elise sa...

Hej Anonym,

så roligt att få veta att just Du är intresserad av vad jag håller på med! Hur går det med dina egna projekt som jag har hört så mycket om?

För alla icke-anonyma läsares skull kan jag meddela att det manusprojekt jag har skrivit om tidigare är lagt på is, men att jag självklart fortsätter att jobba med andra texter, t.ex. den novell som utges i Brevnovellerprojektet nästa månad. Det finns inga planer på att starta upp O-tidskrift igen, men jag rekommenderar varmt den lysande nättidskriften Ett lysande namn.

/E