onsdag 26 maj 2010

Oh, captain, my captain.

Total eclipse-kollektivet har planer på att gå från 50% med körkort till 100%. Jag har dessutom blivit tillfrågad om jag kan handleda och utgöra lite stöd till sommarjobbare. Det här har gjort att jag börjat fundera på kursplaner och på vilken slags lärarpersonlighet som passar mig och mina adepter bäst.

Vad gäller körskolan tror jag på lektionsrubriker som "Kopplingen - din bästa vän" och "Den som överlever vänstersväng på landsväg kommer till Kakslottet".

Som lärare vill jag gärna inspirera min elever till stordåd, jag vill att de ska växa och klara mer än de någonsin trodde var möjligt. För att uppnå det kommer jag eventuellt att behöva prata med en helt uppfuckad grammatik, "Plikt att väja du har". Men det kanske är en halvdan pedagogik? Gjorde inte Luke Skywalker precis tvärt emot allt Yoda sa?

Kanske ska jag istället genom okonventionella metoder visa att jag, trots all min kunskap, står på elevens sida? Michelle Pfeiffer som lärare i Dangerous Minds gav alla A i betyg från början. Är det applicerbart på övningskörning? "Du har redan körkort. Det svåra är inte att ta körkort utan att behålla det." Hon mutade också eleverna och det är min erfarenhet att mutor alltid fungerar.



Jag får fundera vidare på vad körskolans motsvarighet till the Dylan/Dylan-contest skulle kunna vara.

8 kommentarer:

Elise sa...

Jag tror att du kommer att bli en utmärkt lärare oh captain my captain. To Sir with Love är också en bra inspirationskälla.

Elise sa...

F var förresten helt med på att skaffa den här till katten:
http://www.maniacworld.com/dog-yoda-halloween-costume.html

Ivana sa...

What?! Ser jag rätt? Ska du skaffa körkort, Elise ???

Elise sa...

Ja, jag tänkte i alla fall försöka, haha.

Anonym sa...

Damn woman...va hände med "hellöö, jag bor i stan lixom" ? =P

Elise sa...

Jag har ju mitt lantgods att ta hand om också!

Anonym sa...

Haha..se, det räckte inte med en sambo som kan köra! =P

Elise sa...

Nä, de måste gilla att köra också tydligen.