torsdag 3 juni 2010

Lyrisk

Det har varit mycket poesi på sistone. Min Semaforkollega Athena Farrokhzad har tillsammans med Linn Hansén sammanställt Omslag, en oumbärlig antologi med queerpoesi, som hade releasefest förra veckan. Igår var jag på Weld och hörde Pär Thörns Röda rummet (alfabetisk) läsas av 29 människor med god lungkapacitet. Ja, till och med public service lyckades ju ägna en hel, lysande timme åt lyriken förra veckan.

Men det räcker inte. Ikväll samlar jag, Athena och CLT-Daniel minst femton poeter på Högkvarterets lilla scen och arrangerar poesifestival.

8 kommentarer:

Martin Magnusson sa...

Hej Elise,

jag undrar om du kan svara på hur mycket man måste omarbeta en redan publicerad text i bokform innan den kan publiceras igen på annat förlag utan att man begår kontraktsbrott? Är det något på förhand givet eller är det olika från fall till fall? Jag tänker på de som tex. korsklipper sin text med andras texter, jag menar, det borde aktualisera samma fråga: exakt när blir det ens egen text, eller rättare: när upphör en viss text för att övergå i en annan? Är tacksam för svar.

Elise sa...

Hej,

det skulle kanske kunna vara en intressant fråga att diskutera, men kan du inte ange en mailadress eller hemsida när du kommenterar?

/Elise

Unknown sa...

Stöter du på mig?... Okej då, härmed ger jag dig min mejladress. Slit den med hälsan!

Elise sa...

Nej. Jag är bara djupt skeptisk till nätanonymitet. Din profil är för övrigt inte tillgänglig.

Unknown sa...

Jag förstår. Nu borde det i alla fall fungera. jag vet inte om du vill att jag ska ställa frågan igen?

Amanda sa...

Martin, det är en intressant fråga men eftersom varken Elise eller jag är jurister med immaterialrätt som specialitet tror jag inte att vi är rätt personer att svara på den. Ett kontraktsbrott är ju naturligtvis avhängligt exakt vad kontraktet stipulerar. Författarförbundet borde kunna hjälpa dig.

Rent generellt är det ju annars vanligt att författare använder sig av samma händelser i många olika böcker, de skriver om och anpassar händelsen för att passa in i olika berättelser.

Den här magisteruppsatsen tar t.ex. upp hur Stig Claesson använde omskrivning som författargrepp:
http://www.uppsatser.se/uppsats/7de4487cad/

Elise sa...

Samtidigt skulle det ju kunna vara roligt att spekulera i. Säg om man hamnar i konflikt med ett tidigare förlag och boken är "fast" där i ett antal år enligt avtalet, kan man då flytta om i den och ge ut den på ett annat förlag? Fast om syftet är att komma loss från ett förlagsavtal skulle jag ändå tro att det är enklare att ta kontakt med Författarförbundets jurister och få hjälp från det hållet.

Att återpublicera utdrag eller bearbetningar ur längre texter tror jag inte att man ser som särskilt problematiskt ur förlagsperspektiv. Publicerar man det till exempel i en tidskrift med hänvisning till boken kan man ju helt enkelt se det som publicitet för huvudverket.

Unknown sa...

Amanda, jag inser att ni inte är jurister med immaterialrätt som specialitet, jag frågar för att jag värdesätter era funderingar. Det känns ju tråkigt om det skulle vara så svårt att föreställa sig. Hursomhelst, jag tänker att man kanske inte behöver komma loss från ett förlagsavtal om man till exempel bara, som du Amanda antyder, flyttar ett kommatecken fram eller tillbaka och sedan hävdar att det är en annan dikt, och att eventuella likheter kan härledas till den stora linje som mer eller mindre återfinns i alla författarskap.

Att det från förlagens sida nog inte skulle vara ett problem att återpublicera till exempel kortare utdrag eller bearbetningar av egna eller andra författares tidigare publicerade verk, svarade ganska bra på min fråga. Även om ni inte är, som sagt, jurister med immaterialrätt som specialitet.

Tack för era tankar, kommentera gärna igen om ni har något att tillägga.