torsdag 30 september 2010

The dawn of man

Eftersom jag är en seriös recensent försöker jag gå grundligt tillväga när jag skriver om litteratur. Idag googlade jag därför "vad är läsning?" för att get back to basics.

Tyvärr ledde min gedigna research mig bara hit:

"I mänsklighetens gryning på Afrikas savanner utvecklades förmågan att snabbt särskilja objekt som är mycket lika varandra. Den förmågan var livsavgörande i ögonblick då våra förfäder behövde avgöra om de stod inför ett byte, ett rovdjur eller något annat. Är det en trädrot som skymtar i skuggornas spel eller är det en dödlig giftorm? Ett centrum för att skilja ut olika föremål bildades strax bakom vänster öra. I dag använder vi detta centrum för att skilja mellan exempelvis E och F."

Det var svårt att utröna något avgörande om litteraturens natur ur resonemanget, men Amanda lyckades i alla fall nå fram till dagens evolutionsbiologiska sanning: "Den som kan skilja på E och F kan tolka bootycall-sms korrekt och få ligga på fyllan och villan, glömma kondom och därmed föra sina gener vidare."

Inga kommentarer: