torsdag 28 oktober 2010

Att bitcha om trafikvett har blivit ett sätt att leva.

VIKTIGT MEDDELANDE TILL GÅNGTRAFIKANTER: Ni syns inte utan reflexer!

För något år sedan kom det artiklar om galningar (läs: sköna killar) som cyklade utan bromsar för det var ballt. De var få och man kan gissa att lagen om den starkes överlevnad gjort att de idag är ännu färre. Men ungefär lika korkat är det att gå utomhus i mörker eller skymningsljus (just nu från ca 17:00 till 08:00) utan reflexter. Man syns inte! Skärpning!

VIKTIGT MEDDELANDE TILL CYKLISTER: Cyklar är också fordon!

Att utan lyktor cykla på trottoaren är att jämställa med att köra bil med släckta lampor på trottoaren. Inte så smart. Inte så tillåtet. Skärpning!

Ok, bitchandet över.

7 kommentarer:

Elise sa...

Till reflexlösa gångtrafikanters försvar vill jag säga att mörkret och bristen på trottoarer kan vara en chock för söderbor som kommer ut till illa upplysta förorter cirka fyrtiofem minuter utanför civilisationen för första gången på något halvår, och att man även om man gärna hade velat ha en reflex för tillfället, faktiskt inte hade någon aning om att man borde ha haft en med sig.

Amanda sa...

Ett tips är då att gå in på närmaste bilmack/pressbyrå/ica och köpa en reflex. Så har man en sedan.

Elise sa...

Hahaha, pressbyrå/bilmack vid valfri hållplats längst roslagsbanan? I don't think so, för att komma dit måste man ju först gå en tjugo minuter längs trottoarfri, oupplyst bilväg omgärdad av skog.

Använder alltså ett exempel som var aktuellt för mig igår. I övrigt planerar jag ju inte att röra mig i förorten efter mörkrets inbrott något mer i höst, så jag skippar nog reflexen ändå.

Amanda sa...

Ska inte du till Årsta och göra ekonomibusiness på måndag?

Elise sa...

Shit, jag visste inte att vi hade bokat mötet till någon gång mellan 17 på kvällen och 8 på morgonen! Om det är så, så ska jag deffo köpa reflexer.

Amanda sa...

HA! På söndag ställer vi om klockan vilket gör att solen på måndag kommer att gå ned en timma tidigare (ca 16:00) skymningen börjar en stund tidigare. Och värre blir det, i december går solen ned runt kvart i tre...

Elise sa...

Sluta skriva kommentarer och kolla din mail/svara i din mobil!