torsdag 20 januari 2011

Den som behöver kulturen mest betalar också mest



Jag fick en biljett till Teaterrepubliken öppnar apotek av Caroline i julklapp.
"På scen ställer Teaterrepubliken tre arbetslösa skådespelare. Tre skådespelare som inte nedslås av utanförskapet, utan istället ser möjligheter. Tre skådespelare som förstått vikten av entreprenörskap, och som vet att de besitter ett stort kommersiellt värde i kraft av sin humanistiska kompetens, scenbefästa kommunikationsförmåga och kulturella mervärde. Tre skådespelare som tänker lämna utanförskapet och istället skapa framtidens skådespelare."
En pjäs om kultur, entreprenörskap, arbetslöshet och inte minst kulturpolitik. Vem sitter då framför oss om inte självaste kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth. Kvinnan som tycker att jag ska arbeta gratis, inte tycker att kultur är ett bra ord, och nu senast försöker skylla på kritikerna för att hon inte kan få någon annan, vem som helst som inte är hon, att betala för ett operahus.


Lena Blubby Adelsohn-Liljeroth och hennes säpoeskort eller assistent eller fas 3-pryo.

Och det var så fantastiskt jävla bra! Jag skrattade så att jag grät och fick ont i magen av igenkänning av arbetslöshetsångesten. Det var en hel del publikinteraktion, men inte av den jobbiga sorten. Skådespelarna Torbjörn Lindberg, Jörgen Thorsson och August Lindmark, använde sig av publikens reaktioner lyhört och inte det minsta plågsamt. Kulturministern blev helt och hållet ÄGD, om och om igen. Jag hoppas att hon förstod det också och inte trodde att det var tre trevliga ungmoderater med en entusiastisk pitch.

SvDs recension.

Inga kommentarer: