måndag 24 januari 2011

Ett roligt arbetsår

Både jag och Amanda har ju redan sammanfattat året i bild, men eftersom det fortfarande är januari tänkte jag passa på att sammanfatta arbetsåret 2010 också.

Jag skrev vidare på mitt romanmanus och lät en bit av det passera som erotisk novell i antologin Skamlöst. Jag agerade också expert på erotisk litteratur i P3 Kultur, och satt i juryn till tidskriften Bangs erotiska novelltävling.

Jag var en av tre redaktörer för Album #2 1900-tal, som utkom under hösten. Där hade jag med två texter, om två stora favoriter: Ngugi Wa Thiong'o och John Fante. Flera andra stora favoriter fanns också med i numret, både som skribenter, ämnen och förstås som medredaktörer. Och apropå litterära album hade jag även med en text i årets utgåva av De Nios kalender.

En favorit jag inte kunde låta bli att skriva om i år heller var Georges Perec, för flm nr 9+10 skrev jag om hans film Un homme qui dort.

Jag hann också med att recensera en hel del. Allt jag recenserade var inte minnesvärt, men en del var rätt så storslaget. Som Virginia Woolfs debutroman Resan ut som utkom på svenska för första gången, Margaret Atwoods Upp till ytan som återutgavs, Marie NDiayes Tre starka kvinnor, Steinar Bragis Kvinnor och Mia Coutos Sjöjungfruns andra fot. Jag skrev också min allra första understreckare, om Jane Austen, förstås.

Austen skrev jag även om i Ord & bilds Litteratur & genre-nummer, där jag recenserade Stolthet & fördom & zombier.

Jag genomförde tillsammans med Athena hela tio stycken Semafor (och tre i bokmässans Rum för poesi). Jag borde förstås inte ha några favoriter men minns ändå särskilt Semafor goes divine med Ann Jäderlund och Elisabeth Hjorth, och Semafor goes rebel rebel med Agneta Klingspor och Sofia Nordin.

Årets nyårslöfte är att jobba mindre.

Inga kommentarer: