torsdag 3 mars 2011

Öppet brev till Globens närpolis.

Hej.

Jag har fått hem ett informationsblad från polisen i Globen och grannsamverkan mot brott. Informationsbladet behandlar inbrott i mitt bostadsområde och består till största del av punkter. De första elva punkterna är statistik över inbrotten, viss statistik relevant för att man som boende ska skydda sitt hem bättre, en del saker mest kuriosa (ex att tjuvarna åker kollektivt och i genomsnitt stjäl för 40-50 000). Sedan följer fem punkter med tips och råd om vad man kan göra för att göra det svårare för någon att bryta sig in. Vidare en punkt med lite rasprofilering "liga med unga män från Mellanöstern eller Afrika". Och en sista punkt med en uppmaning om att hålla koll på vilka som rör sig i området (se punkten innan).

Då undrar jag vad ni vill att jag ska göra med den här informationen? Det är ju på inget sätt ett särskilt konkret signalement. Bör jag vara misstänksam mot alla unga män från Afrika och/eller Mellanöstern eller är det bara om jag kan misstänka att de även bor i västerort och åker kollektivtrafik jag ska vara på min vakt?

Vad är det ni hoppas uppnå med detta informationsblad, och var det så väldigt genomtänkt ihopskrivet?

Vänligen(-ish)

Amanda Idberg

Inga kommentarer: