tisdag 31 maj 2011

Bojbekymmer



Jag tänker på vad Teresa har skrivit om båtfolk och känner ett visst mått av oro inför söndagen då min far lovat att jag ska delta i inspektion av bojar på båtklubben.

"De har blåställ och arbetshandskar från Friestads och keps
med öronlappar och kisande ögon och tuggar alltid på något, tandpetare eller
tuggummi eller tuggtobak eller sin egen tunga, oklart vilket. Och de är
kompetenta. De kör slamkrypare som de aldrig gjort annat. De dompterar och
domderar. "


"Man låtsas inte om något av det, för vid minsta tecken på
svaghet - Manliga Männen kan lukta sig till svaghet som hästar kan lukta sig
till rädsla - slår de till. Genomskådar ens slamkryparsnack, skakar på huvudet
och klassicierar en för evigt som landkrabba som råkat förirra sig till
båtfolket av misstag, och börjar leta efter ens pappa eller man eller bror,
eller vilken man som helst som de kan kommunicera med, på riktigt. För den här
tjejen har ju uppenbarligen ingen koll alls."


Jag har ingen aning om vad den här inspektionen kan tänkas gå ut på annat än att det rimligtvis handlar om att försökra sig om att bojarna inte är trasiga. Men jag vet inte hur det går till, de bör väl lyftas upp ur vattnet, kanske? Vad gör man med båten under tiden? Varför gör man inte detta innan båtarna har lagts i? Jag vet inte. Jag hatar att inte veta saker, det är ovant och gör mig nervös.

1 kommentar:

Anonym sa...

Be cool Jolanda like little Fonzies ;-)