tisdag 21 juni 2011

Källkritik reviderad

Förlåt, jag hade fel. Det fanns en referens till Whedon.

Nu har jag börjat läsa boken och den är väldigt intressant. Jag tycker dock att författaren kunde ha varit tydligare i att skilja på Buffy (film) och Buffy (serie), liksom True Blood (serie) och Charlaine Harris böcker om Sookie som faktiskt skiljer sig åt rätt mycket.

Jag vill också invända mot påståendet om att de flesta vampyrkvinnor har en omättlig aptit som deras (manlige) humanvampyr-sire måste tämja. Vissa vampyrkvinnor stämmer det väl in på (Babyvamp Jessica i True Blood-serien!) men jag kan utan att anstränga mig räkna upp en hel drös det absolut inte stämmer på: Darla, Drusilla och Harmony i Buffy, Pam i True Blood, Caroline och Lexi i the Vampire Diaries och Selene i Underworld. Kapitlet om omättliga vampyrkvinnor, kvinnokroppen, mat och kontroll är intressant men det blir knäppt när författaren är väldigt påläst och ändå gör generaliseringar som inte stämmer.

Godnatt!

Inga kommentarer: