tisdag 22 maj 2012

C is for cookie!


Imorgon har vi kakbonanza på mitt jobb. Därför bakar jag just nu kolasnittar med ingefära. Jag har använt Leilas recept från A Piece of Cake, men bytt ut hälften av strösockret mot muscovadosocker

100 g smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap (insert MÖRK sirap-skämt här)
2.25 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk mald ingefära

Mitt bästa tips för bakning är att så snart det gäller kakdeg eller pajdeg: hiva i alla ingredienser i mixern, mixa, done!

Tryck ut degen i två långa korvar på bakplåtspapper och grädda i 12-15 minuter. Låt svalna någon minut och snitta dem försiktigt. Låt dem svalna lite till.

MUNCH!

Jag är för övrigt en person som har oanade mängder tårtpapper. Både runda i olika storlekar och olika stora fyrkantiga tårtpapper. Jag är uppenbarligen en insideraffär från att vara Martha Stewart.

2 kommentarer:

Lisa sa...

I vilket läge har du skaffat dig de här papprena? När går man genom affären och tänker "Hmm... Fem till tio extra paket tårtpapper skulle nog vara på sin plats!"

Amanda sa...

Nej så går det naturligtvis inte till. Man springer på fina tårtpapper när man t.ex. är på resa och köper med sig fina hem. "Jag har ju inga fyrkantiga", tänker man.