fredag 13 december 2013

Julkalendern #13

The headmistress smiled tightly; she did not, her smiled said, think it worthwhile to address the processes of lesser schools. Later, they sat in a large hall and watches the children's production of a Christmas play, about a Nigerian family who find an orphan on their doorstep on Christmas Day. Halfway through the play, a teacher turned on a fan that blew small bits of white cotton wool around the stage. Snow. It was snowing in the play.
Idag är det Lucia men det är vi i Sverige ganska ensamma om att fira. Men föräldrar i andra länder tvingas istället titta på julspel, som i citatet. Varifrån kommer det?

Tävlingsreglerna hittar ni här.

10 kommentarer:

Unknown sa...

Under en midnattsmässa vid jul i Greccio, Italien, förekom något som liknade ett julspel 1223. Vissa menar att detta var det första julspelet och att traditionen alltså startade där.

Lisa sa...

Citat är från Chimamanda Ngozi Adichies nya bok Americanah. Har inte läst än men är så sugen!

Terry sa...

Americanah, av geniet Chimamanda Ngozi Adichie.

Unknown sa...

Från Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie.

S. sa...

Åh, detta har jag läst nyligen och är ganska säker på att det är från Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie.

Unknown sa...

För julspel finns en teori som säger att det härstammar ur liturgien i den Byzantinska kyrkan på 600 talet.

Linnéa sa...

Från Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie. Ännu en bok som är på min att läsa-lista. tack google books för hjälpen!

vill tillägga att undertecknad från årskurs 1-6 producerat, skrivit manus till och deltagit i julpjäser.

Robert sa...

Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie

Aina sa...

Jag tror att jag redan har svarat på det här men jag minns att det var lite trubbel med att kommentera så jag svarar ändå. Romanen är Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie!
/Aina

Jools Baddy sa...

Från Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie!