tisdag 7 januari 2014

Julkalendern: Facit

1 Snape och Sybil Trelawney (filmen som omtalas är Love Actually)
2 Det bästa av allt, Rona Jaffe
3 Nelson Algren
4 Sisterland (av Curtis Sittenfeld)
5 Puffade klänningsärmar (Anne på Grönkulla)
6 Nina Bouraoui (citat ur romanen Pojkflickan)
7 “White anglo-saxon winter privilege night” (ur tv-serien New Girl)
8 "Salongen" (den omtalade konstnären är Jenny Nyström)
9  Pepper (ur Terry Castles essäsamling The Professor)
10 Jo bränner av Megs hår med en locktång (ur Little women)
11 Lorelai känner lukten av snö (Gilmore Girls)
12 Varg (ur romanen Låt vargarna komma)
13 Americanah, Chimamanda Ngozi Adichie
14 Hon faller ner i varggropen (ur Emil i Lönneberga)
15 Frankfurt (ur Ryssar är såna som gillar björkar)
16 Curtis Sittenfeld (boken är Yonahlossee riding camp for girls)
17 Judeen (ur Julevangeliet)
18 Öppen stad innebär att en stad i krigstid vid ett befarat fientligt anfall inte ämnar försvara sig utan lämnar stadsportarna öppna för fiendens styrkor att besätta staden utan strid (Teju Coles Öppen stad)
19 Ingenting (ur Caroline Hainer Inte helt hundra)
20 Vissla (Kan du vissla Johanna?)
21 För mycket lycka (Too much happiness)
22 “a carpet” & en jultröja med en ren (ur Bridget Jones dagbok)
23 Liv Tyler (Sagan om ringen)
24 Skogshuggning (av Bodil Malmstens favoritförfattare Thomas Bernhard)

4 kommentarer:

S. sa...

Äsch, jag hade inte alls så många rätt som jag trodde.

Sofia sa...

Det var superkul men svårt! Hmmm till nästa år ska jag plugga på allt av Curtis Sittenfeld : )

johanna sa...

Superbra quiz, tack!!

Men en liten invändning vill jag ändå göra på nr 17, ni frågade väl vad hela landområdet kallades? (I och för sig verkar nästan alla utom jag ha tolkat frågan som att den rörde landområdet de åkte till så jag kanske bara ska inse mig slagen där...)

johanna sa...

Ja just! Nu läste jag om för typ femte gången och läste rätt! :)

Ajajaj, får lära mig fokusera till nästa år!